الثلاثاء، 2 فبراير 2010

أم العيال

البوست اللى فات اتعرفتوا على صديقتى العزيزة و اللى مشكلتها انها عانس(بالرغم انها مش حاسة بكدة خالص)
( ولا انا كمان)بس ما علينا
انا بقى اتجوزت وكمان عندى بنت وولد(ققصد قطة ونسناس)يعنى باختصار ام العيال وهى دى مشكلتى
عقلى بيروح منى شوية ... شوية وخصوصا بعد ما النسناس(ابنى) شرف وهو زى البغبغان
بيقول نصف الكلمة بس وعليا تخمين الباقى
ومتهيالى فك رموز حجر رشيد كانت اسهل فكل كلامة من عينة( أش بى ، اشت، اس ، اوف -ودة اسمة- )وبيعتبرنى انى الجبلاية
اللى بابا جبها علشان هويلعب عليها....... زى كل الامهات يعنى
المشكلة انى مش زى كل الامهات .....صحيح نفسى ولادى يكبرو وينجحو لكن انا كمان نفسى اتعلم كام حاجة بس
من اللى نفسى اتعلمهم اوأقرا الكتب اللى نفسى أقرأها وهما ........مش كتير ولا حاجة (اة ..انتو مش مصدقنى؟؟؟)
عارفين كل بنت قبل ما تتجوز بتبقى احلامها فى الفستان والشقة والاطفال و(انا كمان) وبعد كام سنة جواز
لقيت حوليا فراغ وان اللى واقفة قدامى فى المراية مش اللى كنت عايزاها
ولقيت بنتى بتسألنى بكل براءة
هو انت ياماما بتعرفى تعدى لحد 1000 زى الابلة بتاعتى؟؟؟؟
ولما قولتلها اة
قالتلى انا نفسى اطلع زيك يا ماما..............أأقعد فى البيت!!!!!
طيب مش لما تخلصى المدرسة وتروحى الجامعة الاول؟؟؟
اية دة ما انت معملتيش كل دة؟؟؟؟
لا ياحبيبتى عملت كل دة
وروحتى الجامعة؟؟؟
اة
وبقيتى اية؟
مهندسة زراعية
لا ياماما مش معقول!!!
وعلشان افضل احترم نفسى وعقلى مايموتش ويبقى كل اهتمامى بالمطبخ والبيت والعيال
وكمان علشان اكون الام اللى ولادى يحترموها
قررت التغير بس طريق التغير طووووويل جدا ومرهق واوقات كتير بستسهل وقول لنفسى
وانا مالى كدة ما كل الناس زيك ريحى نفسك
على فكرة انا حابة وجودى كأم العيال وسعيدة بية بس نفسى فى مساحة صغيرة من حياتى لاحلامى انا
تفتكرو دة ممكن؟؟؟؟

4 التعليقات:

Fatma El-Zahraa Mohamed on 2 فبراير 2010 في 11:49 ص يقول...

و حشتونى انتى و العيال
و نفسى اجى العب معاكوا


انتى عارفة رائى بس احب اقولة:
انك الست تقعد فى البيت دا اساسى على شان خاطر تراعى اولادها و و اجب لكن مش بالضرورة دا يكون على حساب مخها بالعكس انها تحافظ عليه شىء مهم على شان تقدر تتابع اولادها
الزمن بيتغير بسرعة و اولادنا و فى رائى التربية مش بالامر السهل و محتاج معرفة
ودا مش عرى شان نلغى الفجوة اللى بتكون بين الاباء و الابناء لكن بالتاكيد مش لازم توسع ولازم يبقى فى لغة حوار و ارضية مشتركة للحوار و دا بيحتاج اننا نحافظ على عقولنا ثقافتنا متابعتنا للاحداث

ربنا يدم الصداقة بينا

Freedom on 16 فبراير 2010 في 7:21 ص يقول...

سلام عليكم
اذيك يا فاطمه و مرحبا با ام العيال
و على فكرة مش معنى ان الست تكون مدرسه بتعد فى البيت جيل يقود بكره انها متعرفش تشارك فى الحياة و تعمل انشطه تكون بيها موجوده فى الزمن و التقدم اللى حواليها و خصوصا لما يكون كل واحد بيعمل دوره الاب اب و الام ام و الحياة مستمرة ...

fairy on 27 فبراير 2010 في 3:43 م يقول...

ازيك ياfatma
انت كمان وحشتينى والنسانيس هيتجننو علشان تجيلهم كلنا مستنينك

fairy on 27 فبراير 2010 في 3:49 م يقول...

freedom اسعدنى مرورك جدا
فعلا عندك حق وانا بتفق معاك انت وفاطمة
لكن المشكلة ان المجتمع بيربى البنت علشان تكبر وتتجوز ويبقى عندها عيال
لكن تربيهم ازاى؟؟ او عندها اية تديهلهم؟؟
مش مشكلة وتغير الوضع دة مش سهل
وعلى فكرة انا بحب كونى ام العيال جدا
لكن اتمنى انى اكون الام اللى يتمنوها